Veel moeite met slapen? Zo verbeter je jouw nachtrust!

Voldoende slaap is ontzettend belangrijk om goed te functioneren. Slaap behoort daardoor dan ook tot de belangrijkste levensbehoeftes van de mens. Toch is goed slapen niet altijd even gemakkelijk. Door piekeren over werk, alledaagse dingen en je relatie kan het voorkomen dat je nachtrust ver te zoeken is. Als je regelmatig wakker wordt met het idee dat de nacht nog moeit beginnen, is het hoog tijd om hier verandering in te brengen.

Maar wat doe je als slapen bij jou eigenlijk helemaal niet zo gemakkelijk gaat? Dan is daar gelukkig veel aan te doen. In dit artikel geven we enkele tips om jouw nachtrust te verbeteren. Begin met de juiste basis van een goed matras en een kwalitatief hoofdkussen en met het volgen van de onderstaande tips, gaat de rest vanzelf!

Wacht niet te lang bij vermoeidheidssignalen

Het lichaam geeft tijdig aan wanneer het aan slapen toe is. Deze vermoeidheidssignalen kan je beter niet negeren. Wanneer je deze te lang negeert, loop je het risico om ‘over je slaap’ te geraken. Hierdoor wordt het later lastiger om in slaap te vallen. Bedenk dat je lichaam niet voor niets aangeeft dat het tijd is voor rust. Probeer daarom direct ontspanning op te zoeken. Ga lekker liggen, maak je hoofd leeg en je zal merken dat je binnen de kortste keren in slaap valt.

Wanneer je direct op de eerste vermoeidheidssignalen reageert zal je merken dat inslapen gemakkelijker wordt. Hierdoor wordt een groot deel van het probleem vanzelf opgelost. Wees dus lief voor jezelf en je lichaam en luister naar de signalen die het geeft.

Voorkom slapen met een (te) volle maag

Heb je jezelf een dagje heerlijk laten gaan en vlogen de calorieën door het mondje? Dan heb je waarschijnlijk al gemerkt dat slapen op die dagen een stuk lastiger wordt. Terwijl je onder je dekbed van Weidswonenenslapen kruipt, voel je je niet prettig. Het voelt alsof er een zware steen op je maag drukt. Maagzuur komt omhoog en je kan de slaap maar niet vatten. Dit zijn allemaal signalen dat je te veel gegeten hebt voor het slapengaan. Het lichaam doet simpelweg moeite om dit nog te verwerken, waardoor jij minder gemakkelijk in slaap zal vallen. Probeer daarom die zware maaltijd voor het slapen te voorkomen en eet na zes uur niks meer.

Heb je toch trek in iets lekkers? Kies dan voor een luchtige snack, zoals een stuk fruit of een cracker. Zo verbeter je niet alleen je nachtrust, maar voorkom je ook een hogere calorie-inname. Win-win als je het ons vraagt!

Optimaliseer de slaapkamer

De slaapkamer heeft natuurlijk een cruciale rol bij een goede nachtrust. Daarom is het belangrijk om deze eens wat nader onder de loep te nemen. Maak je bijvoorbeeld al gebruik van verduisterende gordijnen? Dit lijkt misschien een open deur, maar het zou je verbazen als je wist hoeveel mensen dit vergeten. Terwijl een donkere kamer van grote invloed op het slaapritme kan zijn.

Bekijk tevens of je hoofdkussen van Weidswonenenslapen nog niet aan vervanging toe is en hoe de staat van het matras is. Deze belangrijke elementen in de slaapkamer kunnen de slaaphouding dusdanig beïnvloeden dat je fysieke ongemakken kunt ervaren. Dit zal de nachtrust uiteindelijk ook niet ten goede komen. Door de slaapkamer én het bed te optimaliseren, verbeter jij jouw nachtrust!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *