Zo run je een succesvolle webshop

E-commerce zit al jaren in de lift. De afgelopen tijd is het aantal webshops explosief toegenomen. Met name doordat mensen door de coronacrisis steeds meer online zijn gaan kopen. Even ter vergelijking: volgens het CBS waren er in 2007 slechts 5.000 webshops in Nederland te vinden. In het eerste kwartaal van 2020 waren dit er al 50.000. En dit aantal blijft rap toenemen. Het is daarom niet meer genoeg om enkel over een mooie webshop te beschikken. Je moet ook andere tools aangrijpen om je webshop op de kaart te zetten.

Maar hoe pak je dit precies aan? Waar moet je aan denken? En is het noodzakelijk om online marketing bureau GMU.online in te schakelen of kan je het ook zelf doen? In dit artikel geven we antwoord op al je vragen.

Laat een mooie webshop bouwen

Allereerst is het natuurlijk wel belangrijk om over een mooie webshop te beschikken. Gelukkig hoeft dit vandaag de dag helemaal niet meer zoveel tijd te kosten. Je kunt online eenvoudig totaalpakketten voor het bouwen van webshops vinden. Hierbij beschik je direct over een zoekmachinevriendelijke website, een veilig betaalsysteem en een handige voorraadfunctie. Je kunt de website zelf bouwen of laten doen door een webdesigner. Het maakt in principe niet uit wat je kiest, zolang je er maar voor zorgt dat deze optimaal werkt. Als je wilt dat je webshop goed gevonden wordt, is het belangrijk dat deze niet veelvuldig mankementen vertoont en tevens over een snelle laadtijd beschikt.

Online marketing: zelf doen of uitbesteden?

Iedere ondernemer weet hoe belangrijk het is om te investeren in een goede marketingstrategie. Zonder online marketing is het vrijwel onmogelijk om een succesvolle onderneming te runnen. Bedenk echter wel dat online marketing complex is en veel tijd kost. Wanneer je dit zelf tracht te doen, is de kans groot dat je hier ontzettend veel kostbare tijd aan kwijt zult zijn. Bovendien zal de strategie minder effectief zijn als je hier weinig ervaring mee hebt.

Daarom adviseren wij om SEO Specialist en Google Partner in te schakelen. Deze weet precies hoe hij of zij jouw webshop op de kaart kan zetten. Hierbij is het met name belangrijk om hoog in Google te scoren. Het blijkt namelijk dat mensen doorgaans niet verder scrollen dan de eerste pagina. Het is daarom zaak om zo hoog mogelijk te eindigen en zo meer potentiële klanten te trekken.

Social media inzetten

Marketeers zweren bij het gebruik van social media. Social media vervult een zeer belangrijke rol op het gebied van online marketing. Door het inzetten van social media kan je een specifieke doelgroep veel beter bereiken. Daarnaast is het mogelijk om de naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten. Maak bijvoorbeeld gebruik van deel- en winacties, zodat jouw bedrijf zichtbaar wordt bij meer mensen die binnen jouw doelgroep vallen.

Wist je dat het gebruik van social media er zelfs voor kan zorgen dat je hoger gerankt wordt in Google? Dit komt doordat Google enorm goed reageert op social media kanalen. Bovendien geldt: hoe vaker jouw webshop elders wordt gevonden, hoe kwalitatiever Google deze zal beschouwen. Met behulp van social media markering kan je jouw positie binnen Google binnen korte tijd verbeteren en zo ook de kans op succes vergroten.